Schrijfopdracht Nederlands

Op zoek naar een leuke schrijfopdracht voor Nederlands? Op deze pagina staan vijf leuke schrijfopdrachten die je in de lessen Nederlands of in de taallessen op de basisschool uit kunt voeren. Het doel van elke schrijfopdracht is kennis te maken met het schrijven van een (kort) verhaal, fragment of personage. Je kan als docent of leerkracht inzetten op stijl, plottwist of beschrijvingen. Maar je kan het natuurlijk ook helemaal aan de kinderen over laten.

Schrijfopdracht Nederlands #1: Microstories

Theo-Henk Streng schrijft regelmatig microstories die hij deelt op Instagram en Tiktok. Microstories zijn ultrakorte verhalen. Volgens de regel niet langer dan een woord of vijftig, maar in zijn geval vaak nog korter (het kortste verhaal is inclusief titel 25 woorden).

Schrijfopdrachten Nederlands - Microstories schrijven.

Een microstory is wel een heel verhaal. Het bevat – in slechts een paar regels – een begin, een kern en een eind. En vaak ook nog een plottwist die je niet aan hebt zien komen! Hoe schrijf je nou een microstory?

In de eerste schrijfopdracht voor Nederlands leer je het jezelf en je klas. Speciaal bedoeld voor de bovenbouw van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.

Download de les

Download de presentatie

Schrijfopdracht Nederlands #2: Superheld en schurk

Een sterk verhaal heeft vaak een held. Dat wordt de protagonist genoemd. Dit kan overigens ook een anti-held zijn (denk aan Walter White uit de serie Breaking Bad, wel de hoofdpersoon, maar niet bepaald een held en later zelfs een slechte man). De held van het verhaal wordt geconfronteerd met een groot of klein probleem. Vaak krijgt de held dan te maken met de antagonist. Dit is de tegenspeler, vaak de slechterik. De veroorzaker van het probleem of in ieder geval iemand die in de weg staat bij het oplossen ervan.

In deze schrijfopdracht oriënteer je je op superhelden en schurken om tot een eigen superheld en schurk te komen. Wanneer de tijd het toestaat bedenk je ook een probleem waar de superheld tegenaan loopt.

Leuk feitje: een protagonist hoeft niet altijd goed te zijn. Kijk maar eens naar The Godfather. Daar zijn leden van de maffiafamilie Corleone de protagonist, maar hun intenties zijn niet goed. Protagonist versus antagonist is dus niet altijd heel zwart wit op goed en kwaad te leggen. En juist dat maakt dat je er leuk mee kan spelen!

[Materiaal volgt]

Schrijfopdracht Nederlands #3: Cliffhanger

Daniël hoorde voetstappen dichterbij komen. Hij zat als een rat in de val, kon geen kant meer op. Een schaduw viel over hem heen. Daniël voelde zijn hart in zijn keel bonken. De moordenaar had hem gevonden. Maar wie was het?

‘Dag Daniël,’ zei een stem die hem maar al te bekend voor kwam.

De moordenaar stapte uit de schaduw en richtte zijn pistool.

Daniël voelde alle kleur uit zijn gezicht wegtrekken toen hij zag wie het was.

En hier stopt het hoofdstuk. Niets zo lekker als een boek vol met cliffhangers. Want je moet wel erg koud zijn of niet van lezen houden als je niet doorslaat naar het volgende hoofdstuk om te zien wie de moordenaar is.

De kracht van een cliffhanger is om de spanning op te voeren tot er bijna een ontknoping is. En daarna kun je twee dingen doen: doorgaan op het spannende moment en de verlossende woorden schrijven. Of juist de spanning nog even aanhouden door over te stappen op een ander personage, een sprong in de tijd te maken of de lezer nog niets te verklappen over de aard van de moordenaar.

Cliffhangers schrijven is een vak apart, maar wel  heel erg leuk. In deze schrijfopdracht ga jij ermee aan de gang!

[Materiaal volgt]

Schrijfopdracht Nederlands #4: Het avontuurlijke tosti-ijzer

Een opdracht die je vaak tegenkomt bij schrijfcursussen is om menselijke eigenschappen toe te kennen aan zaken die niet leven. En zo is er schrijfopdracht 4: het avontuurlijke tosti-ijzer. Misschien zie je het al helemaal voor je (en dat terwijl het verhaal nog niet eens geschreven is).

In deze schrijfopdracht ga jij aan alledaagse voorwerpen menselijke eigenschappen toekennen, om zo tot een leuk plot te komen. Wie weet heb je tijd genoeg om je verhaal uit te werken!

[Materiaal volgt]

Schrijfopdracht Nederlands #5: Je eigen mythe of creepypasta

De bokkenrijders, de Vliegende Hollander en de witte wieven zijn zomaar enkele voorbeelden van mythes en legenden uit ons land. Mythen en legenden zijn heel oud en worden steeds door verteld en op papier gezet.

Ooit zijn al die legendes verzonnen en in leven gehouden. Tegenwoordig gebeurt dat weer, maar dat heeft te maken met de komst van het internet. Wel eens van creepypasta gehoord? Dat zijn griezelige verhalen die over het internet verspreid worden en waar iedereen zijn eigen  versie van verteld of opschrijft. Je kan creepypasta zien als de mythologie voor de toekomst! Slenderman en Jack the Killer zijn voorbeelden van creepypasta.

Tijd om je eigen mythe of creepypasta op papier te zetten! In deze schrijfopdracht leer je hoe je dat doet.

[Materiaal volgt]

Schrijver in de klas

Vind jouw klas het leuk om bezig te zijn met schrijven? Dat is dan heel mooi en belangrijk om vast te houden. Want schrijven en lezen (leesbevordering) gaan hand in hand. Om het schrijven naar een hoger level te tillen kun je overwegen een schrijver op school uit te nodigen. Dat kun je doen via de Schrijverscentrale. Samen de kracht van verhalen ontdekken, samen een opdracht uitwerken of samen met de klas een kort verhaal (microstory) schrijven geeft nog meer lading en is een herinnering voor het leven!